Eindejaarsboost: plan een reflectiemoment in december

December is een bijzondere maand. Aan de ene kant ben je druk bezig om de laatste dingen van het jaar af te ronden. Maar tegelijk sta je ook al met een been in het nieuwe jaar. Je maakt plannen, bepaalt je doelen en je budget is helder.

Voor veel Product Owners kan december voelen als een soort laatste eindsprint. Je wil op de valreep toch nog die ene feature lanceren, of je stakeholders willen uiterlijk 31 december live met een nieuwe campagne. Zelf heb ik deze druk ook bij verschillende bedrijven ervaren. Maar ik heb ook gezien wat er kan gebeuren als je daar niet in mee gaat. Ik geef je graag wat van mijn tips hoe jij de laatste weken van het jaar effectief kunt gebruiken. En hoe je daar volgend jaar profijt van gaat hebben.

Plan een reflectiedag

Dit klinkt echt als een open deur, ik weet het. Maar wees eens eerlijk: hoe vaak heb je in dit hele afgelopen jaar echt even stilgestaan en gereflecteerd? Op je eigen prestaties, die van je team en het succes of de groei van je product. Ik durf te wedden dat dat niet meer dan een handvol momenten zijn geweest. Terwijl je ontzettend veel kunt leren van reflectiemomenten!

Doe dat dit jaar eens anders. Dit is het moment namelijk. Je hebt er een heel jaar op zitten, en er zijn ongetwijfeld dingen fout gegaan. Wat kan je daarvan leren? En wat wil je volgend jaar echt anders gaan doen?

Plan voor 31 december een dagdeel (of nog beter: een hele dag) voor jezelf.

Stop even met lezen en plan deze reflectiedag nu meteen in je agenda.

Cancel of verplaats eventueel wat afspraken om dit mogelijk te maken. Je zult jezelf later dankbaar zijn.

Reflectievragen

Tijdens je reflectiedag(deel) ga je de onderstaande vragen beantwoorden. Ik raad je aan de antwoorden op te schrijven, in een boekje of digitaal. Het kan heel waardevol zijn om daar in het komende jaar af en toe nog eens doorheen te bladeren.

  1. Wat waren mijn grootste successen dit jaar, zowel in termen van persoonlijke ontwikkeling als de vooruitgang van het product, en welke factoren hebben bijgedragen aan deze successen?

    Ik begin altijd graag positief: schrijf voor jezelf eens in bullet points op wat je successen zijn geweest dit jaar. Dat mag alles zijn: van een compliment dat je van iemand kreeg tot een succesvolle lancering. En probeer eens na te gaan waarom die successen tot stand zijn gekomen.

  2. Wat waren de grootste uitdagingen die ik tegenkwam in mijn rol en hoe ben ik hiermee omgegaan?

    Ik weet zeker dat je tegen uitdagingen bent aangelopen het afgelopen jaar. Schrijf eens op wat de grootste uitdagingen geweest zijn voor jou, en wat voor acties je hebt ondernomen om ze te overwinnen. Ook hier geldt: dit mag gaan over alles. Persoonlijke uitdagingen, uitdagingen in je rol, in de organisatie, in je team, of in het productontwikkelingsproces.

  3. Wat waren de belangrijkste doelen die ik voor mezelf en het product had gesteld aan het begin van het jaar, en in hoeverre heb ik deze bereikt?

    Waarschijnlijk heb je voor jezelf aan het begin van het jaar doelen gesteld. Zowel voor je persoonlijke ontwikkeling en prestaties (bijv. als input voor een beoordelingsgesprek) als voor je product (doelen, targets, etc). Welke doelen heb je gehaald? Welke niet? En waarom? Wees hier vooral eerlijk naar jezelf toe: dat is geweldige input om volgend jaar van te leren.

  4. Welke feedback van klanten, teamleden of stakeholders heb ik ontvangen en hoe heb ik deze geïntegreerd om het product en mijn werkwijze te verbeteren?

    Gedurende het jaar heb je vast wel feedback ontvangen. Schrijf eens op wat je is bijgebleven, en ook wat je met die feedback hebt gedaan (of niet) en waarom.

  5. Welke nieuwe vaardigheden of kennis heb ik dit jaar opgedaan, en hoe heeft dit bijgedragen aan mijn effectiviteit?

    Je hebt het afgelopen jaar vast niet stilgestaan. Schrijf eens op hoe jij je hebt ontwikkeld. Heb je een cursus of opleiding gedaan? Workshops bijgewoond? Interessante boeken gelezen die je blik hebben veranderd? Schrijf op wat je is bijgebleven, en reflecteer eens op wat dat je heeft gebracht.

Oke, ik heb gereflecteerd 🥳 Wat nu?

Allereerst: goed gedaan! Je hebt hiermee in jezelf geïnvesteerd. De logische vervolgstap is natuurlijk om te gaan nadenken over wat je volgend jaar wilt bereiken.

Ik kan je daarbij helpen met een coaching jaartraject. We starten dat traject met jouw jaardoelen opstellen. Die maken we stevig maar wel haalbaar, en duidelijk meetbaar. Vervolgens delen we jaardoelen op in kwartaaldoelen die beter behapbaar zijn. Elke maand maken we concrete todo’s om je te helpen je kwartaaldoelen te behalen.

Door op deze manier structuur en accountability aan te brengen ga jij je doelen gewoon behalen, en wordt dit je meest succesvolle jaar ooit!

Next
Next

De valstrik van klantfeedback: hoe je echt waarde creëert als Product Owner 🎯